Mussolini a fost primul care a avut ideea unei coordonări a culturii prin stat, creând in 1935 acestă bizarerie birocratică: Ministerul Culturii (avînd acolat pe atunci si adjectivul „popular”: Ministerul Culturii Populare, Minculpop, poporul fiind – nu-i asa? – prin esenţã revoluţionar). Pînă la Mussolini nu a existat o astfel de structurã oficială de control si promovare a „culturii naţiunii”. Nici măcar Revoluţia francezã nu avusese o asemenea idee.Ministerul Culturii al lui Mussolini a fost cel care a lansat pentru prima oara și o politica de epurare a limbii, iar tot Mussolini a fost cel care a impus dublarea filmelor în limba nationalã, in loc de subtitrare, tot dintr-o dorinţã de a proteja limba si poporul de influenţe straine.Exemplul lui Mussolini a fost imediat urmat de cãtre Hitler, care a preluat la rîndul lui initiativa dublarii filmelor. Stalin a imitat un an mai tarziu, in 1936.
Abia la mult timp după război, in 1959, o altă ţară centralizatoare, Franţa, a creat un Minister al culturii, urmată rapid de mai toate tarile continentului. Aparitia in Franţa a unui minister al culturii trebuie de altfel plasata in contextul epocii: ţara lui Voltaire inca mai poseda pe atunci un imperiu colonial planetar, iar presedintele autoritar si egocentric Charles de Gaulle a creat acel organism doar pentru a-l pune in fruntea lui pe megalomanul aventurier cu biografia etern reinventatã André Malraux.
Ministerul Culturii, acolo unde există, e tinut departe de activitatea acestor institute. La urma urmei, încă o datã, nu trebuie sa uitam ca Mussolini a fost cel care a vazut pentru prima oara interesul de a incredinţa administrarea culturii, văzutã ca activitate colectivă, utilă pentru obşte, funcţionarilor de carierã ai unui minister special, presupuși a şti mai bine decit artiştii şi publicul ce e aceea cultura „utilă”.
Că aici se revelează extatic dorința eternă de control a funcționarilor guvernamentali se vede şi în România. Nu altceva a spus Mircea Diaconu, în meteoricul sau rol de ministru român al culturii, afirmând că „şi ICR trebuie să cânte în acelaşi cor”.
Leave a Reply