Incă o exegeză a unor caricaturi pretinse “anti-Mahomed” in realul lor context politico-cinematografic.
.
In 2012, lumea musulmană se înfierbântă iarăși, din Pakistan până în Maroc, cu demonstrații violente și apeluri la crimă, după ce s-a aflat că niște producători israelieni și evrei americani au plănuit un film-pamflet, până la urmă turnat, dar niciodată difuzat, retras ulterior de pe YouTube, despre Viața lui Mahomed, în care sunt arătate toate etapele violente ale carierei Profetului Islamului, inclusiv faptul că printre neveste a luat-o pe Aișa când aceasta avea doar șapte ani (Innocence of Muslims se numește filmul, sau: The Real Life of Muhammad).
.
Ca și în cazurile precedente: Versetele Satanice ale lui Salman Rushdie, asasinarea lui Theo Van Gogh în Olanda, filmulețul provocator anti-islamic al lui Geert Wilders tot în Olanda, lumea musulmană se aprinde fără ca nimeni, nicăieri, să fi văzut sau citit lucrurile împotriva cărora se protestează.
.
Din fragmentele filmului-pamflet din 2012 Inocența Musulmanilor, acela apare ca un film foarte prost: rău jucat, rău montat, cu anacronisme… nimic de reținut acolo… nici cinematografic, nici istoric sau estetic, dar, si de astă dată dată, se pune aceeași mare neințelegere culturală și politică: masa musulmană nu poate înțelege că in occident guvernele nu intervin pentru a interzice opere de artă sau mișcări culturale, oricât de indoielnică le-ar fi calitatea. Neînțelegând asta, musulmanilor nu le rămâne decât explicația insultei deliberate.
.
Charlie Hebdo rade pe această pagină de întregul imbroglio, dar rîde de ambele părți, și de o cultură unde masele ies in stradă la cel mai mic zvon, gata să incendieze ambasade, doar pentru că li se spune că s-a produs o insultă, dar și de idioțenia unui film de două parale :
.
“Un film stupid (un film con) despre Islam declanșează mânia integriștilor.” Așa scrie in susul paginii.
.
Săgețile sînt aruncate în ambele părți. Personal, găsesc unele din caricaturi foarte comice. Pe coloana din dreapta, unde un saudian (în Arabia Saudită, pedepsele cu decapitarea pe stadion, in văzul mulțimii, sînt aproape săptămânale) privește o decapitare la televizor, crezând că e vorba de autorii filmului, el spune deodată dezamăgit: — “Ah, e doar jurnalul de la ora opt.”
.
Dedesubt, în stânga, unde un grup se prepară să dea foc la ceva: “Mahomed face să scadă șomajul tinerilor“… iar fiecare din incendiatori are eticheta: “Critic de cinema.” Nu e vorba, așadar, de o critică a lui Mahomed, ci de incendiatorii autoerijați in critici de cinema.
.
La fel, în fundul lui Mahomet in patru labe vedem o stea, pentru că, cu acest nou film, acela într-adevăr anti-islam, dar prost jucat și făcut: “S-a născut o stea” (o stea de cinema, une étoile, a star).
.
Dar, cum spuneam, Charlie critică în același timp și cinematografia pompoasă, care crede că marginalitatea artistică e artă doar prin faptul că e marginalitate. Pe lîngă faptul că Charlie ne spune textual că e vorba de “un film stupid (un film con)”, mai avem acolo un detaliu vizual hazos. In desenul de sus, cu Mahomed alungit, orice francez (sau european cultivat) îl recunoaște pe regizorul Jean-Luc Godard (Mahomed este acolo gol în postura celebră a lui Brigitte Bardot in filmul lui Godard Le Mépris /Disprețul.)… Marele papă al cinematografiei pretențioase franceze, odinioară unul din cei mai inovativi cineaști, mai recent devenit o pompoasă imitație a gloriei sale trecute.
.
Această caricatură cu Godard e echivalentul foartei bune glume despre festivalul de la Cannes la care a fost premiată banda de șase ore a unei camere de supraveghere crezându-se că e vorba de un film românesc…
.
Ia să meargă acum Cristi Puiu, Mungiu și Porumboiu să dea foc ambasadei franceze, luând în treacăt și niște ostateci, pentru că le e terfelită onoarea.
—
și
și
După Charlie Hebdo: fundamentaliștii ortodocși sînt obsedați de SEX-SEX-SEX…
și
Decriptarea desenului din Charlie cu Treimea care se anchiulează…
—
11 Responses to Charlie, alte decriptări mahomedine și Jean-Luc Godard…
Oi fi eu mai incult, dar tot nu inteleg caricatura aceea cu Mahomed in 4 labe si cu o stea in fund.
Inteleg ca ar trebui sa fie amuzanta doar pentru ca odata cu filmul prost despre el s-a nascut o stea de cinema, adica Mahomed?
Si unde e totusi umorul? Deci daca sursa lui ar trebui sa fie faptul ca acum el o stea de cinema, de ce e gol si in patru labe? Adica acolo la ce e aluzia, daca e la ceva?
Ca daca e gratuit “mise en scène”-ul atunci ramane, pentru mine, cum am stabilit, ca e agresiv si e agresiv gratuit.
A, ca aia sunt cretini ca omoara oameni pentru asta, de acord. Dar eu vreau doar sa inteleg intentia caricaturistului.
La fel si la cea cu Goddard, nu reusesc sa inteleg de ce trebuia sa fie gol si exhibitionist? Care e rolul in cadrul poantei?
Poate ca e nevoie ca o alta revista sa dedice o pagina acestor caricaturi, in opinia mea proaste, pe care incercati sa le salvati unde sa ni se explice cu niste meta-umor ce vor sa zica ele.
Repet, daca trebuie 2000 de caractere sa explici o gluma, ceva nu e in regula. Da, aia cu filmul romanesc e bunuta, dar alaturarea e facuta doar prin prisma contextului cinema-ului si incontinuare nu cred ca salveaza caricatura.
Mahomed este acolo gol în postura celebră a lui Brigitte Bardot in filmul lui Godard Le Mépris /Disprețul.
Inteleg. Ei, e bun daca inteleg ei acolo.
Si la cea cu steaua? 🙂
[…] https://cabalinkabul.wordpress.com/2015/01/12/charlie-alte-decriptari-mahomedine-si-jean-luc-godard/ […]
[…] https://cabalinkabul.wordpress.com/2015/01/12/charlie-alte-decriptari-mahomedine-si-jean-luc-godard/ […]
[…] — Charlie, alte decriptări mahomedine și Jean-Luc Godard… […]
[…] https://cabalinkabul.wordpress.com/2015/01/12/charlie-alte-decriptari-mahomedine-si-jean-luc-godard/ […]
[…] — Charlie, alte decriptări mahomedine și Jean-Luc Godard… […]
[…] https://cabalinkabul.wordpress.com/2015/01/12/charlie-alte-decriptari-mahomedine-si-jean-luc-godard/ […]
[…] Charlie, alte decriptări mahomedine și Jean-Luc Godard […]
[…] https://cabalinkabul.wordpress.com/2015/01/12/charlie-alte-decriptari-mahomedine-si-jean-luc-godard/ […]