Se împlinesc exact trei ani de când, pe 7 ianuarie 2015, atacul terorist comis de doi frați islamiști radicalizați, francezi de origine magrebină, a făcut 12 morți în localurile din Paris ale săptămânalului Charlie Hebdo.
.
„Charlie Hebdo” este o revistă unică prin independența sa totală, însă nu singura de acest tip în Franța și se înscrie într-o lungă tradiție franceză a ireverenței, care urcă până la Rabelais și farsele Renașterii.
E un ziar în tradiția libertății declanșată de primăvara franceză a anului 1968. A apărut mai întâi, imediat după evenimentele de atunci, sub numele Hara-Kiri, printre fondatori aflându-se scriitorul și desenatorul, astăzi decedat, Cavanna, dar și artistul Roland Topor și câțiva din cei asasinați atunci, precum Wolinski sau Cabu.
— “Sub iașmac, bărbosul !…
Revista (sub numele de Hara-Kiri) a avut o istorie foarte agitată, fiind chiar interzisă în 1970, la moartea generalului de Gaulle, pentru o glumă de pe prima pagină despre răposatul președinte.
In paralel cu Charlie Hebdo, alte reviste de acest tip funcționează în Franța, precum Le Canard Enchaîné, sau Siné Mensuel. Toate au particularitatea de a nu avea nici un fel de publicitate și de a practica un jurnalism de foarte mare calitate.
Reportaje, analize politice și excelente analize economice. Cronici de film, cărți și teatru. Invitați externi cu opinii despre evenimente din actualitate, interviuri. Particularitatea fiind că in loc de a folosi fotografii, Charlie pune caricaturi. Uneori, sau cel mai adesea, o caricatură poate rezuma o situație politică sau socială complexă mult mai bine decât o intreagă analiză.
Pentru a ilustra cronica de film de la La La Land – L’Allah Land.
In privința pretinselor atacuri la religie, trebuie spus că în cazul precis al Franței este necesar să se țină cont de diferența de paradigmă culturală, de faptul că Franța republicană și laică separă cu totul religia de stat, religia fiind o chestiune exclusiv privată, în vreme ce în Anglia, de pildă, încă mai există acel articol de lege ambiguu care interzice blasfemia.
Apoi, Charlie Hebdo nu rîdea exclusiv de Islam, ci de toate religiile. Ba nici măcar nu rîdea de Islam, ci de derivele instituționale, de corupție și ipocrizie, de extremismul fanaticilor din Irak sau Afganistan.
De la răposatul Charb, fostul patron Charlie Hebdo asasinat :
— PROIECT DE DICTATURĂ ATEISTĂ
Credincioșii vor fi forțați să poarte un arac pentru a nu se mai prosterna.
In egală măsură, Charlie râdea de extremiștii evrei din teritoriile ocupate în Israel, după cum avea ca țintă frecventă creștinismul și instituțiile sale; ce altceva făceau Rabelais sau Voltaire?
Numărul special Charlie Hebdo la un an după atentat a fost dedicat prietenului imaginar din toate religiile în numele căruia ne omorâm între noi.
TITLUL:
“Un an mai târziu, asasinul e încă liber.”
—
Libertatea de expresie este totală, membrii redacției neezitând să publice opinii sau caricaturi divergente în interiorul aceluiași număr. Singura regulă este combaterea oricărei ipocrizii și a oricărei forme de cenzură.
In 2006, Charlie Hebdo a publicat caricaturile cu Mahomed din ziarul danez Jyllands-Posten, cele care au stârnit proteste în toate țările musulmane. Dați în judecată de organizațiile musulmanilor din Franța, ziariștii de la Charlie au câștigat procesul, în numele libertății de exprimare.
“Da, islamul e compatibil cu umorul”…
(Mahomed)Cum? Ce riscă blasfematorul?
E un desen de Charb… E mort deja, era unul din cei asasinați. Iar Mahomed rîde și acum.
Atacați deja cu cocktailuri molotov in 2011, când birourile redacției au ars, ziariștii beneficiau de atunci de protecția poliției, care însă recent devenise foarte laxistă.
Tirajul ziarului (încă o dată, fără nici un fel de publicitate) se situa între 50.000 si 150.000 de exemplare, ajungând la 400.000 în momentul publicării caricaturilor cu Mahomed.
Ca și săptămânalul echivalent Le Canard Enchaîné, Charlie Hebdo publică doar desene și foarte rar o fotografie, nu conține publicitate și se finanțează exclusiv din vânzări.
Faptul că unele din aceste reviste reușesc să trăiască doar din vânzări le asigură independența de orice influență politică, independență absolut necesară pentru a face credibilă satira, care de cele mai multe ori este mai ales politică.
Naziștii aleși democratic în Germania
— “Pentru un mandat de o mie de ani.”
Numărul din ziua atacului, 7 ianuarie 2015
Ziua atacului, 7 ianuarie 2015, a coincis cu publicarea romanului lui Houellebecq Soumission, despre care, avându-l în PDF, scrisesem deja o cronică pe acest blog cu câteva zile înainte:
“Soumission” (2015) – Houellebecq și islamul, “religia cea mai cretină”
Prieten cu cronicarul pe teme de economie al revistei, Bernard Maris, Houllebecq era deseori ținta ironiilor, iar în acel număr figura chiar pe copertă.
Dușul zilnic e rău pentru piele.
Houellebecq: — “Ce-i tâmpenia asta?”
Desenul acesta e ulterior și îi aparține lui Coco, una din supraviețuitoare, cea care va trăi întotdeauna cu trauma de a le fi deschis ușa, sub amenințare, asasinilor.
O decriptare completă a numărului din ziua masacrului și a celui de după urmează în linkurile de jos, de la sfârșitul textului.
La fel, am mai pus o exegeză specială a desenului de pe coperta numărului cu “Le Coran c’est de la merde”…
Riss, autorul desenului și actualul redactor șef mai este și autorului desenului rău înțeles și cel care a produs un scandal la fel de mare, cel cu copilul kurd mort înecat pe coastele Turciei:
Atât de aproape de țintă…
“Două meniuri copil pentru prețul unuia.”
—
Evident că primii indignați au fost cei care refuză să accepte refugiați. Desenul nu râdea câtuși de puțin de drama refugiaților, ci de nepăsarea europenilor și de mirajul absurd al occidentului, precum în următorul:
Europa readuce surâsul pe fețele migranților…
Și, da, la Charlie sunt cu toții atei, în spirit francez, greu de înțeles în altă cultură. Cum o spunea Bernard Maris (economist și jurnalist Charlie Hebdo asasinat, în editorialul numărului din Charlie din ziua masacrului, 7 ian. 2015):
— “Poți fi ateu și să ai calitatea esențială a altruismului, căci ea e înscrisă genetic în făptura umană, precum dorința sexuală; ba chiar, cum spune Darwin, altruismul e ceea ce ne face superiori celorlalte specii. Dacă faceți bine în viață doar din frica pedepsei de Dumnezeu, sunteți niște ticăloși. Cine spune că e nevoie de religie pentru a nu comite rău vrea să spună de fapt că e nevoie de poliție. Ia suprimați poliția câteva zile și vom vedea în ce măsură spaima de Dumnezeu va împiedica răul.”
Ideea este că TREBUIE rîs de religie si Dumnezeu. Cine insinuează argumentul “respectului” justifică asasinatele…
Vor veni întotdeauna să vă vorbească posaci moraliști și gravi bărboși gata să justifice, în cuvinte alese, asasinatele. Nu există justificare.
Cine încearcă să recupereze asta din punct de vedere pretins iudeo-creștin manipulează și caută să strecoare o negare a principiilor fundamentale ale libertății.
TREBUIE rîs de religie si Dumnezeu. TREBUIE să folosim ironia și sarcasmul.
Avem nevoie de caricaturi cu Mahomed și cu Isus și cu orice alt idol.
Cine insinuează argumentul “respectului” pentru religie justifică asasinatele… Libertatea include punerea în discuție a oricărui mit și ideologie impuse. Orice compromis duce la pierderea libertății. Nu există nuanțe, altfel decât iluzii efemere. În libertate NU EXISTĂ BLASFEMIE.
Am pus pe blog multe decriptări ale caricaturilor din Charlie Hebdo. Aici sunt doar câteva, iar după linkuri de mai jos urmează altă serie de desene, din cele mai ireverențioase, din cele pe care nu l-eaș mai putea pune acum pe FB, după aplicarea cenzurii prin algoritmi inumani care îți răscolesc postările din urmă.
Sunt încă blocat pe profilul principal Facebook pentru câteva săptămâni, așa cum sunt de mai multe luni deja. Motiv pentru care recurg la o metaforă a lui Vonnegut și spun că acest text despre blogul meu, la trei ani de la masacrul de la Charlie Hebdo și într-un moment în care libertatea de expresie ne este din ce în ce mai amenințată, acest text așadar conține “castori lăbărțați”.
Ce sunt aceia? In Breakfast of Champions al lui Vonnegut, personajul își vinde cărțile sub plastic anunțând pe copertă că in carte sunt poze cu “wide-open beavers” – “castori lăbărțați”.
Acum, un castor lăbărțat, a “wide-open beaver”, este o poză cu o femeie într-o postură îmbietoare, din perioada de dinaintea obsesiei cu epilarea integrală, când trupul de femeie goală nu sugera o păpușă de ceară, sau o moartă lăcuită.
“Wide-open beavers” pe copertă, chiar dacă în interior sunt studii despre Platon și Kojève, așa atragi mai sigur, indiferent de conținut. Noile reguli ale cenzurii pe FB mi-ar interzice să postez multe lucruri din ce găsiți în acest text, care e plin de castori lăbărțați, “wide-open beavers”. Alte caricaturi mai jos, după linkurile spre alte texte.
— Numărul din ziua asasinării –
— Charlie Hebdo: o decriptare completă, pagină cu pagină, a numărului din ziua asasinării…
— Big balls of cartoon fire – numărul de după asasinare
— “Soumission” (2015) – Houellebecq și islamul, “religia cea mai cretină”
https://cabalinkabul.com/2015/01/01/soumission-2015-houellebecq-si-islamul-religia-cea-mai-cretina/
— Exercițiu de exegeză Charlie Hebdo – Decriptarea desenului cu “Le Coran c’est de la merde”…
și, despre reprezentare și imagine în Islam:
— Occident vs. Islam… progresul prin încălcarea poruncilor sacre…
https://cabalinkabul.com/2013/06/12/occident-vs-islam-progresul-prin-incalcarea-poruncilor-sacre/
— Charlie, alte decriptări mahomedine și Jean-Luc Godard…
https://cabalinkabul.com/2015/01/12/charlie-alte-decriptari-mahomedine-si-jean-luc-godard/
— Decriptarea desenului din Charlie cu Treimea care se anchiulează…
— Charlie Hebdo, Wolinski și Scoopette – prădătorul cu iPad si zîmbet letal…
https://cabalinkabul.com/2013/01/07/scoopette-pradatorul-cu-ipad-si-zimbet-letal/
După revelațiile în legătură cu climatul de hărțuire sexuală și violuri de la Hollywood, Riss, patronul de la Charlie Hebdo, a publicat un editorial ilustrat, intitulat (jucând pe o celebră frază atribuită lui Göring): “Când aud cuvântul cultură, îmi deschid prohabul”.
Carevasăzică, scrie Riss, care e și principalul desenator al revistei, toate femeile acelea splendide și cultivate și inteligente care jucau în filmele lui Harvey Weinstein, de la Gwyneth Paltrow la Ashley Judd, în filme precum “Shakespeare in Love” sau “The English Patient”, treceau mai întâi prin patul porcului cu fața mâncată de vărsat și acnee.
Ce e revoltător în afacerea Weinstein, scrie Riss, este să vezi ce a ajuns de fapt arta, cum totul se face de fapt doar pentru galerie, iar femeile acelea diafane care ne transmiteau morală și visuri treceau mai întâi prin hotelul în care porcul le primea în halat. A doua crimă a animalului Weinstein, scrie Riss în Charlie Hebdo, este că a reușit să ne facă să ne îndoim de artă.
Ah, dar în Franța, scrie și desenează Riss, producătorii sunt “clean”. În desen, producãtorul francez:
— “Madame, ați binevoi să jucați în viitorul meu film fără să trebuiască să-mi sugeți pula?”
Cresc vânzările de cosmetice halal.
— “Aveți dreptul să vă machiați ca o curvă… dar să fie halal.”(Desenatoarea, Coco, e cea care a fost forțată de asasinii islamiști, pe 7 ianuarie, 2015 să facă codul de la ușa de la intrare)
Instalatorii polonezi se opun interzicerii avortului…
— ” Ni se ia pâinea de la gură.’’
Numărul din Charlie despre “reforma Islamului” francez…
— “Musulmani… de-complex-ați-vă !”…
Islamiști moderați în Turcia.
Erdogan: — “Allah puțin akbar !…
După raziile de gays din Cecenia, Charlie Hebdo (ediția germană) nu se dezminte:
–“Salvați bulangiii ceceni ! Pentru fiecare poponar adoptat primiți un al doilea gratis!”
—
Papa Francisc urmează o psihanaliză.
— “De când fac asta nu-mi mai e rușine că port rochiță.”
— “Mâine o să avem și egalitatea bărbați-femei!”
— … “grație perturbatorilor endocrinieni!”
5 Responses to Charlie Hebdo: trei ani de la masacru și care e azi starea libertății de expresie
E destul de greu să înțelegem în România libertatea de expresie franceză. De aceea iniţial s-au auzit de la noi acuze la adresa Charlie Hebdo. Nu avem exercițiul exprimării libere. Din păcate recunosc că, dacă aş fi văzut strict desenul acela cu copilașul mort, în mod sigur nu l-aş fi înţeles şi i-aş fi considerat pe cei de la Ch. Hebdo niște dezaxaţi.
Oricum, felicitări pentru faptul că ai adus în atenţia noastră un subiect poate prea puţin interesant mai ales în vremurile acestea pe care România le traversează, deşi tocmai un astfel de subiect ar fi trebuit să ne pună un pic pe gânduri.
[…] https://cabalinkabul.wordpress.com/2018/01/07/charlie-hebdo-trei-ani-de-la-masacru-si-starea-liberta… […]
care libertate de exprimare.? in afara de u.s.a. ,restul tarilor sunt dictatoriale
[…] fals Charlie Hebdo, așadar, acolo membrii redacției, care au trecut printr-un masacru, au o ideologie clară, cea a […]
[…] https://cabalinkabul.wordpress.com/2018/01/07/charlie-hebdo-trei-ani-de-la-masacru-si-starea-liberta… […]