Nu știu de ce se hăhăie prostimea că la o mănăstire din Tulcea s-au închinat credincioșii la oase de oi și porci crezând că-s moaște.
Manastirea Celic Dere din Tulcea este loc de pelerinaj pentru mii de romani. Niciunul dintre credinciosii care i-au trecut pragul n-a stiut ca se inchina de fapt la oase de porci si oi, in loc de osemintele sfintilor Epictet si Astion.
Râzând aiurea, punând titluri extravagante precum: “INȘELĂCIUNE!… S-au închinat la oase de porci și oi”, gloata fără credință arată doar dovada neînțelegerii funcționării misticismului si a sacrului, ba chiar dă impresia că ar crede că oarecum ciolanele alea chiar puteau avea o virtute.
E paradoxal să râzi de credincioși că pupă oase false. E ca și cum scepticii ar atribui de fapt o virtute oaselor. De parcă dacă într-adevăr erau acolo hârcile sfinților Epictet si Astion oasele ar fi funcționat mai bine. Sau de parcă restul moaștelor din lume ar fi autentice sau ar avea puteri și o garanție de calitate.
Important în realitate e ce simt profund credincioșii și pelerinii. Este irelevant așadar dacă oasele erau de oaie, porc sau tiranozaur.
E ca în parabola sufi persană, musulmană, în care un imam învățat, îngâmfat prin definiție, ajunge la țară la un derviș sălbatic, cu puteri de vindecare, care-i tămăduia pe schilozi și pătimași pronunțând un talmeș-balbeș din Coran într-o arabă pe care de fapt n-o știa. Oripilat, imamul îl ceartă și-l învață pronunția corectă a versetelor din Coran, iar dervișul, după aceea, când se pune să recite cum trebuie… își pierde puterile…
… căci importantă era credința și lui și a amărâților ce veneau la el, și forța lor de autosugestie, iar nu pronunția corectă.
Așa că puțin contează ce fel de oase erau alea. Cine râde de incident n-a înțeles nimic din funcționarea sacrului.
V-o spune un ateu.
—
7 Responses to Cugetare de ateu despre adorarea unor oase de oaie și porc la o anumită mănăstire din Tulcea
aveti dreptate in cea mai parte. rezerva se refera la pozitionarea “moastelor”, care sunt la murighiol, intr-una din cele 20 si ceva de manastiri aparute in dobrogea dupa 1990.
iar daca va plictisiti vreodata cautati pe net istoria manastirilor celic si saon. e de ras la greu, nici damian stanoiu nu isi inchipuia cum s-au infiintat aceste “sfinte”lacase.
Fără x pe principiul asta nu am înțeles de ce trebuie să vină o comisie de la biserică să “certifice” miracolele. De ce e important de dovedit ca o icoană chiar plânge cu sânge adevărat și ca nu e vorba de apă care se infiltrează pe lângă un cui ruginit? Nu fix asta minunează creștinii? Ca cel în care cred ei a făcut ca apa aia să se scurgă chiar pe lângă un cui?
Mai sus era “Fix pe principiul”. M-a păcălit autocomplete-ul.
O sa imi permit sa va contrazic.
Eu ,ca o parere personala, vad venerarea de moaste (de oi, oameni sau orice altceva) ca un obicei nu prea in concordanta cu ideea de crestinism, dar asta e altceva.
Problema este obiceiul BOR de a minti si de scoate bani din minciuni
(aici e partea care de fapt deranjeaza)
Nu este scris în Biblie: …noi credem în cele ce nu se văd, iară nu în cele ce se văd… adică în lucruri spirituale, nu în cele evidente/vizibile?
Ce treaba are un ateu cum functioneaza sacrul?
Este exact cum ai spune: ” ce treaba are magarul de unde beau oile apa?”