image
UE sprijină la Cannes depresivii danezi…
—-
.
Fără bani de la stat și instituții cinematografia europeana nu ar supraviețui… și e foarte bine ca statul sa de bani pentru cinema…
.
Duminică 19 mai, în Cannes, în marginea festivalului, a avut loc un eveniment mai puțin “glamouros” decât aparițiile vedetelor hollywoodiene: regizorul danez Thomas Vinterberg a primit premiul european MEDIA, oferit de Uniunea Europeană pentru un proiect de film in curs de dezvoltare.
.

Acest Vinterberg începuse ca un discipol si asociat al manipulatorului Lars Von Trier, lansând împreuna cu el miscarea (neurmată de multă lume) Dogma: turnajului unui film trebuie sa se facă fără lumină artificială, cu sunet direct; cu cât imaginea tremură si sunetul se aude mai pârâit si prost, cu atât autenticitatea e mai mare… si nu știu câte alte asemenea insanități, modelate după ceea ce sociopatul de Lars Von Trier făcuse in Idioții.

.
Vinterberg a turnat un film in acest stil: Festen (Sărbătoarea), despre atrocitatile ascunse sub pojghita de prosperitate si buna creștere a societății daneze… Unde bogatasul obscen care organizează petrecerea de familie e dat in vileag de fiii săi, deveniți adulți, pentru incest, pedofilie si orice alte păcate mai pot fi imaginate.
.
Tot despre pedofilie e vorba si in filmul lui Vinterberg prezentat anul trecut la Cannes, in care juca Mads Mikkelsen, care a primit premiul de actorie masculină… Jagten (The Hunt)… Povestea cu educatorul de creșă acuzat pe nedrept de pedofilie (ma rog, crede spectatorul ca pe nedrept)… Un film teribil de sumbru si deprimant, din care rămâi cu fraza: “Copiii mint“…
.
Mads Mikkelsen, actorul cu fața cea mail sinistră din toată emisfera nord, e cel care l-a jucat înfiorător de convingator pe geniul criminal din Casino Royale: albanezul Le Chiffre. Față de el, răul de bandă desenată din Skyfall, Javier Bardem, e doar o păpușă buhăită. In America, Mads M. îl joacă la televizor pe mancatorul de oameni Hannibal Lecter.
.
Cum spectatorul capătă inevitabil o adicție pentru asemenea deprimați creativi, am mai mers sa-l vad pe Mads și intr-un film danez mai vechi, Efter Brylluppet ( After the wedding), o istorie neverosimilă de Bollywood nordic, dar unde Mads Mikkelsen sparge ecranul ca marginal alcoolic cu sufletul flenduros care descoperă ca are o fiica adultă făcută cu o cățea manipulatoare devenită bogată după ce s-a măritat cu un milionar canceros…
.
image
Mads mai e si anul asta la Cannes, intr-un film de masacre de epocă turnat de marginalul cineast francez Arnaud des Pallières, dupa un roman imposibil de citit al romanticului german Heinrich von Kleist (Michael Kohlhaas, 1810)… Film turnat in Franța cu un actor danez care nu știa nici franceză, nici sa urce pe cal, dar a cărui față răvășită starneste cosmaruri fără sa fie nevoie de efecte speciale ca in Stăpânul Inelelor.
.
Ei bine, toate aceste filme nu s-ar putea face fără fonduri de la guverne, prin diferitele comisii culturale si Centre ale Cinematografiei din fiecare țară… Fără investiții de la masinarii puternice, la rândul lor fondate public, precum Arte, fără facilități fiscale, cum sînt acele “tax shelter” pentru investitori introduse in mai multe țări europene.
.
In România, am citit si auzit obsedați ai mantrei pieței care afirmă ca dacă ar fi nevoie de asemenea filme si daca publicul le-ar vrea, ele s-ar face singure in virtutea cererii si ofertei. Ca subventiile sint o dovada de “socialism” care trebuie lepadata. Acei oameni sînt niste tampiti care vorbesc in numele unui public tampit. Fără subvenții pentru cinema, toată lumea ar vedea doar pornografie si filme de kung fu.
.
Dogma acelor sectanți nu explică mecenatul cultural, existent chiar si acolo unde domneste religia pieței si a lui “fiecare pentru sine”.
.
Cateva detalii in plus despre “excepția culturală” europeană si cum caută UE, presată de SUA care consideră asta o “industrie” sa-si păstreze dreptul de a subventiona filmele si audio-vizualul, pe Europa Liberă :

.

UE sprijină la Cannes depresivii danezi

http://www.europalibera.org/content/article/24990878.html

 

“Michael Kohlhaas” – îngerul exterminator : un western medieval metafizic ratat …

“Michael Kohlhaas” – îngerul exterminator : un western medieval metafizic ratat …

 

și

Kapringen (Highjacking, 2012) – cartografia fricii…

Kapringen (Highjacking, 2012) – cartografia fricii…