E posibil ca mormântul (türbe) lui Sari Saltuk sa fi fost renovat de când l-am fotografiat, in iarna lui 1995…
.
In Babadag, tîrg in care nu se oprește nimeni, se află mormântul unuia din cei mai mari sfinți sufi care au islamizat Balcanii: Sari Saltuk. Mormântul, vechi loc de pelerinaj (türbe) e în centrul orășelului si, deși neglijat astăzi, a fost vizitat in trecut de marii călători musulmani Ibn Battuta și Evliya Çelebi, care il descriu, precum si de exaltatul si gloriosul sultan Suleiman Magnificul.
.
Sari Saltuk e spus a fi fost discipolul direct al fondatorului ordinului de derviși Bektași care au furnizat ideologia ienicerilor, înainte de a deveni religia națională a albanezilor.
.
Practicând o formă de sincretism religios, o parte a triburilor de de tătari adoratori ai lui Sari Saltuk s-au convertit ulterior la creștinism, formând nația găgăuzilor.
.
Ca orice sfânt adevărat, Sari Saltuk calatorea însoțit in permanență de un discipol prost si pretențios. In pildele despre el, cei doi sînt deseori gazduiți peste noapte de un țăran creștin. Intr-una din istorii li se serveste de mâncare, dar discipolul nu se atinge de blid, neștiind ce spurcaciuni le serveste crestinul. Sari Saltuk mănâncă tot si îl ceartă pe ipocrit, spunandu-i ca Dumnezeu n-ar vrea sa vadă ca drept-credincioșii pot jigni o gazdă care le-a dat ce a crezut ca e mai bun.
.
Intr-o alta pildă, tampitul de discipol se trezește la 4 dimineața si se roagă tare, facandu-l pe sfânt sa se trezească si sa-l certe ca îl deranjează pe Dumnezeu cu lălăiturile lui la ora aia.
.
In sfârșit, ca o glumă finală, se spune despre el că e îngropat in șapte sicrie, cel din Babadag fiind principalul, dar nimeni neștiind ce mădular e dosit acolo.
.
Este probabil un prototip pentru Nastratin Hogea. În poemul lui Ion Barbu Nastratin Hogea la Isarlîk își mănâncă un picior :
.
Pic langa pic, smalt negru, pe barba Lui slei
Un sange scurt, ca doua mustati adaugite,
Vii, veșnici, din gingia praselelor cumplite
Albira dintii-n pulpa intrati ca un inel.
.
Sfant trup si hrana siesi, Hagi rupea din el.
…
Barbu se făcea poate inconștient ecoul celeilalte variante a legendei lui Sari Saltuk, care îl face un discipol al sfantului Rifai, fondatorul primei si celei mai violente si spectaculoase secte de derviși, Rifaia, al căror ritual include strapungeri, mers pe foc, mâncat sticlă si alte asemenea performanțe de Yoga islamică destinată vulgului.
.
—
Dervișul colonizator al Balcanilor și Dobrogei Sari Saltuk a fost întotdeauna asimilat cu Nastratin Hogea. Cf. :
“Isarlîk” : Ion Barbu și violența sufismului rătăcitor (sau cum Călinescu nu a înțeles nimic din umorul mistic al lui Barbilian)…
8 Responses to Sfîntul derviș din Babadag…
1.Cam totdeauna, cel realizat spiritual e Unul; cum noi, umanii, dualiști prin excelență, nu avem minima pornire de-a ne concentra, ăl împlinit în sine se manifestă spre a ne aduce aminte că putem ieși din adunarea și-și,din alternativa sau-sau. Cum deja ni se pare ciudat cînd un om se place în sine însuși cînd e singur, dar să mai și vorbească singur, cel mai de sus Învățător cultivă pentru noi un fel de schizoidie cu caracter didactic: se împarte la doi, ca să-l înțelegem pe unul, îl expune pe al doilea ca să-l pricepem pe primul.
Un sufit capătă deja firea unului, își întregește mintea, prin însuși faptul că exagerează omenescul (de exemplu, toți dansăm și ne rotim pentru o femeie, dar, buimăciți, decădem în orgia lumii; sufitul se rotește învățând să urce pe spirale care coboară), prin însuși faptul că nu mai face precum ceilalți, coloane de refugiați pe căile altora, ci merge pe propria cale, care se deschide pe unde merge, atent la detalii. Ori într-una din stațiuni,adevăratul sufit, descoperă una din înfățișările milei divine, a învățătorului care se relativizează în folosul absolutului.
Pentru ochii noștri umani, Discipolul cel prost este un altul, pentru Chior, este un alter-ego al Învățătorului, pentru Orb, Discipolul este Învățătorul.
2. Ce am observat în al-Andalus. Fetișoare foarte frumoase care, cînd ies în răcoarea serii pa’ dar una vuelta/ca să dea un ocol, se însoțesc de o prietenă urîtă astfel ca, prin contrast, să pară frumoase foc. E o fățărnicie mereu uitată, mereu folositoare pentru captarea fiului cuiva.
Mari asemanari cu istorioarele din Patericul egiptean… Un sfint era, în special, un om echilibrat iar orice exces, ca miorlaielile noaptea, ii parea ipocrit si cretin…
[…] https://cabalinkabul.wordpress.com/2013/04/15/sfintul-dervis-din-babadag/ […]
[…] Islamul practicat de Inalta Poartă era așadar de natură sufi, pietistă și contemplativă. El avea de altfel solide elemente șiite, iar majoritatea confreriilor sufi din Balcani sunt și astăzi cripto-șiite, așa cum sunt cripto-șiiți și acei alevi, aleviții din Turcia, care formează probabil cam un sfert din populație (majoritatea fiind Kurzi). Până la răspândirea, cu sprijin occidental, inițial britanic, a islamului wahabit, cel care a dat fundația ideologică a Arabiei Saudite, întreaga lume islamică era penetrată de sufism. Chair și convertirea unei părți a albanezilor și slavilor balcanici la islam s-a făcut nu cu forța, ci în urma activității misionare a unor predicatori sufi precum acel Sari Saltuk, despre care se crede că ar fi îngropat la Babadag. […]
[…] https://cabalinkabul.wordpress.com/2013/04/15/sfintul-dervis-din-babadag/ […]
[…] https://cabalinkabul.wordpress.com/2013/04/15/sfintul-dervis-din-babadag/ […]
[…] Sfântul derviș din Babadag […]
[…] https://cabalinkabul.wordpress.com/2013/04/15/sfintul-dervis-din-babadag/ […]