Citeam iarna trecutã această știre aiuritoare :
„Biserica Ortodoxa nu vrea concurenta. Slujbele in cimitirele private, interzise.“
Drace, noi, naivii, am fi crezut că însoțirea rămășițelor unui creștin e o obligație…
Problema nu e însă alta decât banul, desigur, foamea de arginți întărită de absența noțiunii de compasiune în teologia (si ideologia) ortodoxă.
Asta se vede in fiecare iarna din absenta la nivel national a unei retele de centre sociale administrate de o biserica a carei inalta ierarhie cere milioane de la primãrii (adica din impozitele locale ale oamenilor) pentru a-și mai trage niste șireturi de aur și ceva cupole. Iar acum s-a vândut pe față lui Ponta.
Prin alte parți, inclusiv pe la musulmani, așezămintele religioase deschid locuri speciale pentru a hrani si a gazdui noapte de noapte saracii si nenorocitii fara adapost pe vreme de iarnă. In Romania n-am auzit de o initiativa organizată de la Patriarhie… Pe site-ul BOR, vreme de aproape doi ani pagina cu Centrele Sociale a dus la o „eroare interna de server“, formulă revelatoare pentru un lapsus de dimensiuni teologice, desigur.
De unde ni se aminteste acest detaliu: ideologia ortodoxa nu cunoaste compasiunea (iar acum s-a vândut pe față lui Ponta).
Nici unul din sfintii pur ortodocsi nu a facut mare lucru pentru saraci. Ceea ce ti se prezinta cu admiratie sint fie niste yoghini vanitosi care traiau caznindu-se in virf de stalpi (Simion Stilitul, etc.), fie niste invatatori ai supuseniei si ai rabdarii patimilor lipsiti de umor si compasiune. St. Martin, cel care isi taie mantaua in doua pentru a da jumatate unuia care murea de frig nu i-a impresionat pe ortodocși.
Asta transpare si in limba: in românã, compasiune e un frantuzism recent. Cuvintul -si notiunea insasi- sint, la fel, imposibil de tradus in limbile slavilor ortodocsi, altfel decit ca un calc recent, precum сострадание în rusã, (со-страдание = com-passio) care de fapt nu inseamna acelasi lucru.
La ortodocsi, nimic comparabil cu compasiunea bisericii occidentale, sau cu obligativitatea religioasa a zakatului, datul pentru saraci la musulmani, care poseda, in toate limbile lor, echivalentul exact al compasiunii: رهم (rahm) la arabi; دلسوزی la persani (dil-sozí, care pe deasupra inseamna literalmente: a-ti arde inima dupa cineva).
La grecii ortodocsi, echivalentul compasiunii este συμπαθής, simpatia, numai ca asta a ajuns sa insemna cu totul altceva. Sigur, latinescul com-passio nu este altceva decit o traducere a lui συμπαθής, de la συν– si πάθoς, πάθημα (pathos, patimã). El a fost insa corupt in greaca moderna printr-un feed-back cultural si lingvistic din franceza, astfel incît σuμπαθητικός a ajuns sa insemne si in greaca de azi, ca in mai toate limbile… simpatic.
In româna, sub influenta Bizantului, πάθoς si πάθημα au avut dintotdeauna un sens negativ. πάθημα, patima, este un termen mai mult decit milenar, atît de arhaic incat a intrat in româna inainte de trecerea în greaca la pronuntarea actuala a lui θ… însa patimã nu mai are astazi nicio legatura cu sentimentele elegante.
Asa incat, limba româna nu cunoaste decît degradanta milã, si ea un imprumut din limbile slavilor din Balcani. Si aceasta e deturnata negativ, pentru ca in limbile slavilor de la sud de Dunare, milo mi je inseamna: mi-e drag de el/ea, iar nu mi-e… milã de cei care pãtimesc.
—————————-
Cf. si :
IN TRECUT, TIRANIA TAXA BISERICA PÂNÃ SI PE ŢIGANI!…
http://cabalinkabul.com/2013/02/09/in-trecut-tirania-taxa-biserica-pana-si-pe-tigani/
si :
Biserica română, curajoasă cu învinșii…
http://cabalinkabul.com/2013/01/05/biserica-romana-curajoasa-cu-invinsii/
—–
28 Responses to Biserica ortodoxa nu cunoaste compasiunea (ci doar, eventual, mila)…
Perfect de acord, totusi sunt mult sfinti ortodocsi care isi ajutau semenii. Imi vin in minte micuta Sfanta Filofteia pe care tatal sau a omorat-o pentru ca ii hranea cu mancarea lui pe saraci sau Sfintii Cosma si Damian, doctorii fara arginti.
undeva este o problema. una e sa arunci cu noroi in institutia bisericii si in cei care “fac jocurile” si alta e sa lovesti direct in ideologia ortodoxa si in invataturile ei.
Internal Server Error
The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.
Please contact the server administrator, webmaster@fci.patriarhia.ro and inform them of the time the error occurred, and anything you might have done that may have caused the error.
More information about this error may be available in the server error log.
Additionally, a 500 Internal Server Error error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.
——————————————————————————–
Apache/2.2.22 (Unix) mod_ssl/2.2.22 OpenSSL/1.0.0-fips mod_auth_passthrough/2.1 mod_bwlimited/1.4 FrontPage/5.0.2.2635 PHP/5.3.10 Server at fci.patriarhia.ro Port 80
Aceeaşi lipsă de compasiune o aveau preoţii catolici în timpul ciumei secolului al XIV-lea. Refuzau să le citească din scriptură morţilor de ciumă. Rezultatul a fost seria de reforme religioase, cu schismă şi sînge, din secolele următoare. BOR îi tratează pe “particulari” ca pe ciumaţi.
În Japonia, cimitirele sunt totalmente private. Fie pe terenul familiei titulare, fie în curtea templelor budiste, fie sunt amenajate şi vîndute la bucată de companiile imobiliare.
mai există și conceptul de „milostivenie/milostenie”,
Just. Dar e tot unidirectional, nu implica trairea alături de celalt prezenta etimologic in com-pasiune…
de acord. și, dacă nu mă înșel, e tot de origină slavă/slavonă.
Evident, de la “milo” > milã.
Se observa acest lucru daca urmarim unele aspecte ale culturii sociale in statele occidentale (chiar si cele cele din Sud,cu un puternic curent catolic cum ar fi Spania si Italia).Majoritatea relatiilor sociale sunt structurate pe pricipii ca :”te ajut – ma ajuti “,primesti o slujba esti dator sa muncesti mai mult sa demonstrezi ca ai meritat ,tot tipul de asociatii de voluntariat prin biserica, pentru ca toata comunitatea ,nu doar biserica sau individul,are de castigat din traiul demn al celor saraci.In Roamnia, aproape toata interactiunea sociala se bazeaza pe relatia de mila cu puternice accente ortodoxe de tip : “ajuta-l ca e vai de capul lui/ca nu are de munca”,”daca daruiesti ,Dumnezeu iti va darui” sau traditionala pomana care nu (nu mai) are rol de social.Observatia aceasta este pur empirica, deci posibil gresita .
Completare la “Filofteea”- Sfantul Nicolae, zis si “ierarhul”, este unul dintre cei mai importanti sfinti sarbatoriti de Ortodocsi, si care s-a facut cunoscut datorita compasiunii despre care vorbesti. Multe natii la ora actuala il sarbatoresc sub pseudonimul de “mos craciun”.
Adaug: Romania, si Ortodoxia in mare parte a fost acoperita vreme de ceva ani de un val rosiatic, cunoscut generic drept “comunism”, in care multi au “patimit”, fie prin inchisori, fie prin mine sau canale. S-a cultivat esenta celui care moare pentru ceva anume, iar cel mai de pret exemplu este Iisus, care, desi a facut multe acte de compasiune, cel mai important este rastignirea (sa-ti dai viata pentru cineva care nu prea merita) – rezulta patima>compasiunea.
Imi pare rau dar faptul ca lista asezamintelor sociale nu e actualizata pe site-ul BOR sau trimite la o eroare de server, nu va indreptateste sa anulati o gramada de proiecte care exista si au site-uri propri. Faceti un minim efort inainte unor generalizari suficiente. Un pic de google nu ar strica. Va sugerez sa cautati dupa “asezamantul social”. probabil ca va functiona si dupa alte cautari (centru social etc). Luati de pilda lista din Judetul Alba. http://filantropiaortodoxa.ro/filantropia/asezaminte/ Va rog sa pastrati un strop din (probabil) bogatele dumneavoastra resurse de compasiune si pentru cei care poate nu au astfel de resurse intemeiate etimologic, dar au mila si o traiesc zilnic alaturi de batrani, copii, oameni in nevoi.
E un subiect riscant. Eu nu m-aş aventura să fac judecăţi din astea de la foarte mare înălţime, în stil aproape filosofic (iar asta e de rău, nu e de bine; “filosofic” înseamnă teoretizare din fotoliu), bazându-mă pe câteva consideraţii etimologice.
ce anume e riscant? ca omul a pus punctul pe “i? (zicand de foamea de arginti)….unde scrie in invataturile sfintilor parinti ca trebuie sa percepi niste taxe aberante pentru a increstina un copil?…Iisus o fi luat taxa pentru cei pe care i-a botezat in Iordan?…aceeasi poveste si cu inmormantarile
Filosof n-are nicio legatura cu fotoliul. Socrate umbla descult si iarna…
și io umblu desculț iarna și nu stau în grecia. bine, nu tot timpul, mai mult prin casă, dar umblu.
Cu mica precizare ca iarna la Atena temperatura medie e de 10-15○C, deci e o situatie destul de diferita de a tarilor aflate la nord de Balcani 🙂
Numai Sf. Vasile, cel care a și înrădăcinat ideea de serviciu social (el a înființat primele spitale și de la el a rămas, de-atunci, ideea de spital ), n-a știut ce e compasiunea, în rest toată lumea a aplicat-o … cu bâte de cele mai multe ori …
Și la mine în sector, biserica are centrul social chiar lângă, gard în gard …. toți ne implicăm, credincioși și preoți, așa că dacă nu sutn pe site, nu înseamnă că nu există … la fel ca D-zeu, dacă nu îl vezi, nu înseamnă că nu există ….
In filosofia BOR si mai ales a noului “preafericit patriarh”, niciodata biserica ortodoxa nu va fi in slujba populatiei.. Doar populatia va fi vesnic in slujba reprezentantilor legali ai bisericii ortodoxe.Ma refer la populatie ca masa de persoane fizice. Ca ce mai face si “persoana juridica STAT” e deja o alta poveste.
http://patriarhia.ro/centre-sociale/ Mie imi merge
“absența noțiunii de compasiune în teologia (si ideologia) ortodoxă” … ce?!?! adica ce ?!?! tu realizezi ce ineptiei ai debitat ? stai ca nu mi-am revenit… ce ?!?!?!?!
te compatimesc, nu poti mai mult.
Scopul Bisericii nu este susținerea și ajutorarea materială. Scopul Bisericii este să ajute oamenii să se mântuiască.
Doar ca idee, dacă vă interesează cu adevărat, surse de informare se găsesc, inclusiv despre centrele sociale, site-ul merge OK:
http://patriarhia.ro/opera-social-filantropica-25/
Dacă vreți să căutați strict centrele sociale, deși se pot accesa și direct din meniul site-ului, iată link-ul direct (corect): http://patriarhia.ro/centre-sociale/
Se pare că dezinformarea și manipularea sunt, din păcate, la ordinea de zi…?
Altfel, iată și un sumar al activității social-filantropice din 2013, aici: http://patriarhia.ro/images/pdf/SocialFilantropic/sinteza_Social_Filantropic_CNB_2014.pdf
Bah, esti un comunist prost ! Stergandu-mi comentariul mi-ai dovedit ce latura ( mancare pt porci ) ai in cap. Voi da cu cacat in oricine te promoveaza… PISATULE. Sterge-l si pe asta 🙂
Vasile, ca sa ai dreptul sa injuri trebuie mai lntai sa te prezinti frumos, cu numele intreg…
Vasile, calmează-te… pe un blog comentariile apr cu intarziere. Ca sa nu mai zic că nu era un comentariu, ca si cel de acum de fapt, ci de fapt doar o serie de exclamatii. Prin așa atitudine, tratându-mă de pișat și căcat, arăți doar ravagiile religiei asupra unui creier poate deja firav din start.
“Ravagiile religiei”
Prejudecată?
Eu nu șterg nimic, ursuleț de tomberon ce ești. Dar dacă vei continua cu pișat și căcat, care par a fi limitele tale, voi ezita dacă să le las, desigur.
1) O minciuna grosolana de la un cap la altul. Recomand situl Patriarhiei pt. a se vedea lucrarea misionara a Bisericii catre saraci, care se adreseaza la zeci de mii de oameni aflati la nevoie.
2) Cimitirele private au proprietari ca Oana Zavoranu, care pot oricand pierde pt. banci terenul, spre a capata alta destinatie. Si raposatii scosi si nimeni nu stie ce poate fi cu ei in continuare. In consecinta, daca tii la cel raposat si vrei sa fie ingrijite ramasitele lui trupesti si mormantul lui, nu il duci intr-un cimitir privat.
3) Pe urma, daca un ierarh si vreo doi preoti au calcat regulamentele si au avut pozitii publice pro una sau cealalta parte, lucru pt. care vor fi sanctionati, se numeste ca Biserica intreaga e angajata? Ce minciuna pt. minti prea simple mai e si asta?
4) E trist, rusinos, mizerabil,. sa colportezi genul asta de minciuni.
Nu ma asteptam la atata ignoranta din partea domnului Alexe. Chiar va citeam cu interes pe subiecte la care nu ma pricep, incep sa am dubii legate de eruditia dvs aparenta. Dar probabil ca stiti mai multe despre dervisi decat despre ortodoxie. Singurul argument ca nu exista sfinti ortodocsi iubitori de saraci este ca nu stiti dvs de ei. Altul nu aveti. Iar Sf Simeon Stalpnicul e din veacul al 4-lea, da? Si nu puteti compara Vaticanul, putere opulenta suprastatala, centralizata cu amaratele biserici ortodoxe nationale care au stat sub otomani, mongoli sau comunisti mai bine de 80% din istoria ceva mai recenta. Dar oricum nu va intereseaza activitatea lor sociala, cum nu va intereseaza nici cea a catolicilor in vest. Daca ati fi deschis vreo carte de cult ortodoxa ati fi gasit “impreuna-patimitor”. Replici de agatat cu parfum ideologic, asta merge la bobos, nu?